Nopeasti hoitoon! — Päihdekuntoutuksen hoitoonhakeutumis- ja sisääntuloprosessin digitalisointi


#1

Tämä on kommenttiketju artikkelille https://www.kokeilunpaikka.fi/fi/experiment/729/

#2

Tämä on kokeiluehdotus, joka ilahduttaa suuresti. Päihderiippuvaisen kohdalla hoitoon pääsyn hetki on ratkaisevaa. Murroskohdissa voi motivaatio laskea ja nousta päivissä, tunneissa ja minuuteissa. Ei kyse ole edes asiakkaan oikeudesta - usein kuulee sanottavan, että miksi juuri päihderiippuvaisten pitäisi päästä heti, kun muut joutuvat jonottamaan. Kyse on minusta vaikuttavuudesta ja osallisuudesta. Siitä miten oikea hetki vaikuttaa koko palveluun. Onnittelen reippaalla ja raikkaalla otteella tarttumisesta ja toivon menestystä kokeilulle!


#3

Hei @Otto_Mattsson ja tiimi
teidän arvioitu budjetti on 10 000 - 20 000 €. Voimme myöntää maksimissaan 10 000 € joten haluatteko silti, että olette mukana arvioinnissa, vaikka mahdollinen tuki kokeilulle on tuo 10 000 €?

Terveisin
Elina ylläpidosta


#4

Moikka, @Otto_Mattsson. Kokeilunne on nyt lähtenyt pyörimään ja voisitte viedä sen myös täällä alustalla pari vaihetta etäänpäin. Eli siis kokeiluehdotuksesta toteutettavaksi kokeiluksi. Tämä onnistuu kokeilusivulla vasemmalla näkyvästä boksista. :slight_smile: Samalla voitte kirjoittaa ensimmäisiä kuulumisia näihin kommenttikenttiin.


#5

Tx — olemme positiivisen rahoituspäätöksen jälkeen siirtyneet kokeiluvaiheeseen. Rahoitussopimus on allekirjoitettu meidän puoleltamme, ja työryhmämme on kokoontunut ensimmäisen kerran käytännön projektisuunnitelmaa varten.


#6

Hei @Otto_Mattsson

Miten toteutus on lähtenyt käyntiin? Saitteko prosessin digitoinnin tehtyä odotetusti? Entä onko ratkaisusta vielä ehtinyt kertyä kokemuksia.


#7

Moi Taneli,
Sori radiohiljaisuus, ollut vain karmea kiire!
Kokeilun osalta on täysi tohina päällä. Aloitimme asiakashaastatteluilla ja teimme heille mock-upeja hoitoonohjauksen palvelupolun kulusta. Tarkensimme kohderyhmää ja chatbot-alustan teknistä valintaa — valitsimme Messengeriä luontevammin käyttävät työssäkäyvät (ja vastaavasti mietimme vasta tämän kokeilun jälkeen miten palvelemme ei-Messengeriä käyttävät jo useita kertoja eri hoidoissa olleita). Kokeilun suunnitteluprosessissa on tullut ilmi monia oivalluksia sekä hoitoonohjauksen sisällöstä, tone-of-voicesta ja teknisistä reunaehdoista. Kaikki on dokumentoitu ja tulee sitten tiivistelmänä jakoon.
Itse botti on jo hyvässä vaiheessa ja tällä viikolla testiryhmällä (Klinikan ent. asiakkailla) käytössä. Testin tulosten perusteella hiomme MVP:tä ja — jollei mitään major ylläreitä — panemme homman linjoille, niin näemme miten botti oikeasti toimii Klinikalle hoitoon hakeutuville asiakkaille.
Kumppaninamme on ollut Difogic Oy, jonka koodarien ja palvelumutoiljoiden kanssa olemme projektia varten muodostaneet moniammatillisen tiimin, jossa meidän puoleltamme mukana ovat Klinikan johto ja viestintämme.
Kysy lisää vain, jos kysyttävää.
T. - OM