Saada tänne sivustolle haaste perustettua

Tämä on kommenttiketju artikkelille https://www.kokeilunpaikka.fi/fi/experiment/335/

Okei, kokeilen ja jatkan Anssin aloittamaa postia haasteesta ja kokeilusta. Innostuin todella Kokeilukulttuuri goes Arctic -tapahtuman teemojen yhteneväisyyksistä ja peilattavuuksista Sitran julkaiseman raportin “Kohti kestävää hyvinvointia” (2013) sisällön kanssa. Mitä pidemmälle tekstissä pääsin, sitä useammin lamppuni syttyi ja aloin ymmärtää omaa sisäistä tunnettani monimutkaisuuskuilusta ja sen syövereistä. Peilasin monimutkaisuuskuilun sisältöä arkeeni ja tunnistin välittömästi sisältöjä, jotka ovat osa päivittäistä elämää. Hämmennyin, kun huomasin, että olen näköjään vaistonvaraisesti alkanut rakentaa omaa selviytymisen strategiani monimutkaisuudelle. Liekö se yksinkertaistaminen. Viime aikoina olen halunnut alkaa rauhoittua ja hypätä pois hössötyksen tai oikeasti sanottuna sähläyksen ja päämäärättömyyden kelkasta. Uusi harrastukseni on kotoilu, jonka myötä olen voinut rauhoittaa olotilaani ja osallistumistani hallitummaksi. Olen havainnut, että “wau”, kotona ja kodin askareissa saa kättensä jäljet näkyviksi ja voi oikeasti saavuttaa hyvän olon tunteita. Minkälainen tilanne sinulla on? Oletko itse ajautunut huomaamattasi omaan selviytymisen strategian toteutukseen tai ainakin miettinyt omaa selviytymisen strategiaasi? Olisipa mukava kiuulla, että mikä se sinulla on?

Strategiana tuo yksinkertaistaminen on se tärkein. Tunnistaa oleellinen ja epäoleellinen ja karsi se pois. Monimutkaistamista käytän vain kun se on pakollista yksinkertaistaakseni asioita.
Esimerkkinä tästä en ole lukenut Anssin haastetta en sitran julkaisua. Enkä aio lukea, koska minulle riittää se että tiivistit löytämäsi niin hyvin. Minun ei siis tarvitse kuluttaa aikaani epäolennaiseen, koska ei ole pakko. Käytän tuon ajan vain elämiseen:-)